Back from Vietnam

Wow, im blown away! Finner inga ord på hur jag ska förklara Vietnam och vår resa som var mer än lyckad. Lite förälskad i landen måste jag nog säga.. Är grymt stolt över att jag faktiskt tog tag i mig själv och drog iväg. Backpacking kanske är något för mig ändå.. Vi starta av vår resa från kunmings busstation 9.40 blev där lätt överraskade att bussen var så fräsh.. Jag hade föreställt mig en skruttig brun igrodd kinabuss. Men denna var fräsch, yunnan express, (glatt ovetande att bussfärden hem skulle bli allt mindre glamorös..) I alla fall, Bussfärden präglades av kinamusik på högsta volym och en dubbad 90-tals film. haha! Jag roade mig istället med att titta ut genom fönstret där risfälten rusade förbi. Kinamusiken kunde man dock inte riktigt bli av med.. 17.00 var vi framme vi gränsen Lao Cai, där gick vi igenom tullen för att få en stämpel i vårt visum, som visade sig bli en rysare för mig. Men de hinner jag inte skriva om nu, lovar att komma med updates on that one. Passerade gränsen och väl inne i vietnam så hade vi ingen arning om vart vi skulle, vad vi visste var att vi måste ta ut pengar och gå till tågstationen för att hoppa på ett nattåg till Hanoi. Men allt löser sig som man brukar säga och vi hittade en ATM och en host. taxi eller golfbil som körde oss till tågstationen, men de ville bara lura oss på pengar, vi hade kommit överens om 50.000 dong vilket motsvarar ca 20 kr. Men de vägra ge oss växel tillbaka,(alltså taxi/golfchafören) efter lite tjat och gnat fick vi vår växel tillslut.. Men ja första mötet med vietnameser var väl inte de bästa..

Vi fick tag i ett nattåg med soft bed i en liten koja med sex sovplatser två i varje längst upp.. Jag och Viktoria hamna med fyra vietnameser där de var lite väl nyfikna av att se i våra väskor. Iaf. klättra upp till topsängen och gjorde sig redo för att sova.. Ingen beautysleep direkt men ska de vara så ska de vara på riktigt!!
Framme i Hanoi 5.30 på morgonen möttes vi av den hårda trafiken och alla motorcyklar. T.u.t men tur är den att man är härdat efter kunming trafiken, så detta var en baggis. Lonley planet som vår guide genom stan haffa vi en taxi och peckade på ett hotell som verkade helt bra. "heart hotell" men vi blev avsläppta på "royal hotell istället, Vilket var ett väldigt fint hotell mitt i centrum.. Så vi gick in och deala om priset och alla där var jätte söta och hjälpsamma. Så vi blev kvar där i två nätter. Väl i Hanoi träffa vi på väldigt mycket backpackers, hjälp vart man än vände sig så var det en "turist.. galet. Kändes bra ändå på något sätt. Har bekanntat oss men en väldigt trevlig engelsk kille som bodde på vårt hotell, var en äkta lonley-travel-guy super skön. Sen så fick Lotta en beundrare efter sig på hotellet i receptionen. Han ville att hon skulle komma tillbaka någon gång. Har även träffat på mycket amerikanare som jobba som engelska lärare i Bangkok, men som nu var på en trip runt om.. Bekannta oss med två killar vid namn Brian och Max, super sköna och trevliga. Det blev en del shopping också, kul på jul, ska se om jag kommer ihåg allt, jag börja med att köpa fyra kaffekoppar, fyra bambuskålar samt två små, två kokosnöttskålar med äggskal innuti en svart säckväska, bordstabletter och ett vykort ja de var nog de.

På Onsdagmorgon lämna vi hanoi för att åka ut till kusten halong bay och cat ba island it is. haha! hjälp hela denna trippen ut kan bli en roman men jag får nog göra en kort version av den. Vår tourguide var en riktig entertainer, sjung michel jacksson låtar och försökte para ihop oss med ett gäng canadensare i 30 års åldern ingen hit direkt. För att inte stödja maffian på ön så var man tvungen att åka via tourguide och en travelagentur. Så vi fick se en grotta och en fiskeby påväg ut till cat ba island. Hela miljön påminde mig om pirates of the caribbean, med alla grottor, höga berg och grönt vatten. Väldigt niceee. Iaf. väl avsläppta på Cat Ba. Fick vi en bussfärd på 45 minuter genom djungeln och smala vägar med fladdermöss som flög runt bland skogens alla träd.. Hamna på ett tre stjärnit hotell, sen nästa dag var det stranden som hägra, OHHH! vad jag har längtat efter lite sol och bad, stranden var fantastisk med alla berg runt omkring.. Vi har levt på vårrullar och färsk mango juice hela vistelsen på Cat Ba. HAde en hel strand för oss själva, lite robinson känsla där, ödemark liksom.. Men ja nykär och smått förälskad i vietnam är bara förnamnet. Stannade på ön fram till lördagmorgon då vår 36 timmars resa hem igen till kunming påbörjades... Men den storyn kommer snart! för nu måste jag packa om för att packa till Dali och Lijang resan som ligger uppe i bergen norr ut i yunann provincen. Åker imorgon och kommer på lördagkväll..

Hörs då!
Hoppas ni har de bra.
Much love

Kommentarer
Postat av: camilla

Fiffi! Visst är det fint i Vietnam?! Halong Bay är verkloigen ett naturfenomen, så häftigt! Kul att du gillade Vietnam och att back packingen blev en lyckad upplevelse! :) Fortsätt blogga! Puss

2010-10-25 @ 21:20:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0